Startup Experience: sneller innoveren

Complex problem solving, kritisch denken en creativiteit (samen ook wel ‘disruptive thinking’ genoemd) zijn in 2020 de top-3 vaardigheden die van werknemers gevraagd worden. In de Startup Experience ontwikkel je deze en andere vaardigheden met behulp van tools en technieken uit design thinking; een manier van denken en vooral doen die je leert sneller en effectiever nieuwe oplossingen te bedenken. Je ontwikkelt een mindset die jou – en jouw bedrijf of organisatie – 'future-proof' maakt.

Deelnemers bouwen in teams in twee dagen elk hun eigen fictieve startup. Hierbij doorlopen ze aan de hand van een centraal (sociaal-maatschappelijk) thema 5 stappen waarin zaken als probleemdefinitie, creative problem solving, valideren en business model innovation. We eindigen de training met pitches voor een deskundige jury.

In korte tijd ontdek je hoe het proces dat je doorloopt je snel helpt echt stappen te maken met vernieuwing en innovatieprocessen. En om er überhaupt morgen mee te kunnen beginnen. Deelnemers ontwikkelen ondernemende vaardigheden en ontdekken – en vooral: erváren! – dat dóen de beste manier van denken is, dat fouten maken mag, dat iets niet ‘af’ hoeft te zijn om een volgende stap te zetten en dat snel toetsen en testen enorm veel tijd en geld kan besparen. De geleerde vaardigheden zijn na de training direct toepasbaar in de eigen dagelijkse praktijk.

Wat eerdere deelnemers zeggen

  • Men voorspelt dat de drie belangrijkste vaardigheden in 2020 Complexe problemen oplossen, kritisch denken en creativiteit zijn. Dit is precies wat je in de training Startup Experience op een leuke en interactieve manier leert! Suzanne Wortel – Affiliate Quality Operations, Pfizer bv
  • Ik vond de Startup Experience een erg leuke en leerzame dag. Vooral om eens buiten je comfort zone een idee bedenken en uitvoeren. Aanrader! Chrissy Berenbak – Sales Management Trade, Center Parcs
  • Iedereen zou dit een keer moeten doen, werkelijk verfrissend! Wim van Losser – Projectcoördinator, Mentorproject Rotterdam
  • Leuke, leerzame training. Goede tips gekregen en nieuwe inzichten. De presentatie door Rody Vonk was heel plezierig. Fijn om naar te luisteren. Annemiek Wiedijk – Pfizer bv
  • Wat me aansprak gedurende de Startup Experience is Rody's betrokkenheid bij de inhoud. Het voelde voor mij dat hij zelf ook echt gelooft in de aanpak waarmee hij de deelnemers deze twee dagen kennis heeft laten maken. Bas van Meggelen – Adviseur Economische Zaken, Gemeente Leiden

Deze training helpt je:

  • Sneller en effectiever aan de slag te gaan met innovatie en vernieuwing
  • Snel stapsgewijs successen te boeken door het toepassen van design thinking
  • In korte tijd een heel innovatieproces te doorlopen en te ervaren
  • Aan een goed gestructureerd proces om morgen te starten met innovatie

Met deze training voorkom je:

  • Dat innovatie niet van de grond komt
  • Dat je wordt ingehaald door de realiteit (en concurrenten...)
  • Dat je blijft hangen in 'plannenmakerij' en niet in actie komt
  • Dat je je laat leiden door 'ja maars' van jezelf en je collega's

Meer over deze training

Gestructureerd programma
De Startup Experience – ontwikkeld in Silicon Valley – is een bewezen succesvol en gestructureerd programma waarin je als deelnemer worden meegenomen in de wereld van startups en design thinking. Je leert werken met tools die startups inzetten om snel en effectief ideeën te bedenken en te vertalen naar haalbare oplossingen. Aan de hand van een concreet (maatschappelijk) vraagstuk ga je in teams gestructureerd aan de slag met o.a. probleemdefinitie, brainstorming, rapid prototyping, business model innovation en pitchen.

Ontwikkeld in Silicon Valley
De Startup Experience is ontwikkeld in samenwerking met docenten van vooraanstaande universiteiten en ervaren ondernemers uit Silicon Valley en wordt met succes gegeven in meer dan 20 landen wereldwijd. Al ruim 4.000 mensen deden mee.

Programma: 5 stappen
Tijdens de Startup Experience doorloop je de volgende 5 stappen. Klik op de afbeelding voor een pdf waarin je op één pagina de 5 stappen uitgewerkt ziet of lees hieronder verder.


 

Stap 1: Define

Probleemdefinitie
Met je team benoem je problemen binnen het centrale thema. Vervolgens kies je als team het probleem dat je wilt gaan oplossen.

Doelgroep benoemen
Na het benoemen van doelgroepen die te maken hebben met het gedefinieerde probleem kies je als team een specifieke doelgroep op wie je je gaat richten.


Stap 2: Create

Presentatie trends en inspiratie
Presentatie over actuele (technologische) trends. Deze trends en bijbehorende voorbeelden inspireren de teams bij het ontwikkelen van ideeën die als basis dienen voor de oplossing van het gedefinieerde probleem.

Idee-ontwikkeling
Na een toelichting op diverse brainstormtechnieken ga je met je team aan de slag om zoveel mogelijk ideeën te genereren als basis voor de oplossing van je probleem.

Ideeën ordenen en selecteren
Met behulp van diverse ordeningstechnieken categoriseer je alle bedachte ideeën. Je creëert zo overzicht en krijgt inzicht in overlappende en aanvullende ideeën. Je kiest met je team het beste idee (of combinatie van ideeën). Aan de hand van het Business Model Canvas bekijk je welke waarde je met het idee biedt aan je doelgroep.
 

Stap 3: Validate

Valideren
Om te ontdekken of het idee van jou en je team aanslaat bij de beoogde doelgroep ga je customer interviews houden: je zoekt (of belt) mensen uit de doelgroep op en aan de hand van een gestructureerd vragenlijstje ontdek je of je daadwerkelijk een oplossing in handen hebt voor een bestaand probleem.
 

Stap 4: Build

Business Model Innovation
Aan de hand van diverse voorbeelden van nieuwe businessmodellen bepaal je met je team welk model het beste past bij het gekozen idee. Vervolgens maak je globale calculaties van te verwachten resultaten. Ook werk je aan een prototype van je idee zodat je het kunt pitchen.


Stap 5: Pitch

Pitchen: hoe doe je dat?
Uitleg over do’s en don’ts als je een idee gaat pitchen, gaat presenteren. Waar moet je op letten bij je presentatie? Hoe sta je voor de groep? Welke ingrediënten moeten er in je verhaal zitten? Vervolgens ga je je pitch voorbereiden.

Pitchen voor een jury
Met je team krijg je een paar minuten om een deskundige jury te overtuigen van de kracht van je idee. De jury geeft korte feedback en bepaalt na kort beraad welk idee het beste is en wint!